IAC3 participa a les jornades de Ciència per a Tothom 2021: una trobada virtual massiva per fomentar les vocacions científiques

Ciència per a Tothom torna amb un programa virtual d’activitats farcit d’experiments i tallers per fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre els alumnes de primària i secundària de les Illes Balears. Al llarg dels dies 6 i 7 de maig, més de 7.200 alumnes de 76 centres participaran en les 45 activitats preparades pel Programa d’Orientació i Transició a la Universitat (PortUIB) amb la col·laboració de l’IAC3, la Facultat de Ciències i l’Escola Politècnica Superior i el patrocini de Fundació “la Caixa”, CaixaBank i Fundació Sa Nostra.

La fira també està oberta al públic familiar, que podrà participar en les activitats previstes per a l’horabaixa del divendres 7 de maig.

Les activitats consisteixen sobretot en experiments de ciència i tecnologia orientats als diferents nivells educatius (primària i secundària). Els estudiants universitaris faran les demostracions i explicacions. Una fira que contarà en un total de :

• 7.274 alumnes: 2.967 de primària i 4.307 de secundària
• 76 centres de les Illes Balears
• 250 alumnes de la UIB voluntaris
• 50 professors de la UIB
• 45 activitats per jugar amb la ciència i la tecnologia

L’edició d’enguany compta amb la participació de l’Escola Universitària ADEMA, l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB), l’Institut d’Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari (ICA3), la Unitat d’Animació i Tecnologies Audiovisuals (LADAT) i el Servei de Sistemes d’Informació Geogràfica i Teledetecció, que també duran a terme algunes activitats.

Activitats proposades pels membres de l’IAC3:

Juga amb les ones gravitacionals: Utilitzant un símil en forma de tela elàstica, bolles de plom i vidre introduirem el conceptes de gravetat, forats negres, estels de neutrons i ones gravitacionals des-de el punt de vista de la Relativitat General.
Jugam amb el tangram: Cada infant construirà les peces d’un tangram amb un full o una cartolina i després aprofitarà aquest material per fer altres activitats. El nivell de dificultat variarà en funció de l’edat dels participants.
Digues-me com puc anar-hi: En el taller, jugarem a fer recorreguts pel pla. Com podem arribar des d’una casella a una altra? Quines instruccions són necessàries? Com indicam d’on partim? I cap a on partim?
Encriptam missatges: La criptografia és una tècnica que es practica des de l’antiguitat. Serveix per «amagar» el contingut de missatges a persones que no interessa que el llegeixin. En el taller, explicarem algunes de les tècniques clàssiques de criptografia i els participants jugaran a codificar i descodificar missatges amb aquestes tècniques.
Desenmascara la màquina d’escopir números: Jugarem a què els infants descobreixin quins canvis (operacions matemàtiques) fa una màquina (que serà la persona que dugui el taller) donant-li un número perquè indiqui quin sortiria. La idea és que els participants entenguin el joc i que després ells (podran fer-ho en parella) es converteixin en màquines.
No m’arriba el Wifi: Som una empresa de telecomunicacions i hem d’instal·lar antenes en recintes o espais perquè el wifi arribi per tot. Les empreses que ens han contractat per fer la instal·lació ens han passat uns esquemes dels llocs en forma de graelles, que, després d’haver fet un estudi, hem emplenat amb números.
Necessitam la teva ajuda per trobar la distribució d’antenes en els recintes i així donar cobertura arreu. Ens hi ajudes?